Dag 13: Noorwegen (vertrek)

3 januari 2024 - Oslo, Noorwegen

Ha allemaal, bijna alweer de laatste blog. Vanmorgen ging de wekker om 6.00uur. We wilden op tijd weg, omdat er veel sneeuw op de weg ligt en we zeker willen zijn dat we op tijd op de boot zijn. Als we vroeger zijn kunnen we altijd Olso nog in. Na gegeten te hebben, de jongens aangekleed en een laatste schoonmaakronde door het huis vertrekken we om 7.00uur richting Oslo. De wegen zijn slecht begaanbaar, heel veel sneeuw is opgevroren, en we rijden zo’n 2 uren op zulke wegen, voordat we op de snelweg zijn, waar de wegen iets beter begaanbaar zijn. Ze zijn hier niet van het strooien. Als je in de sneeuw rijd, dan wen je daaraan en rijd dat beter dan gladde wegen met ijs. Dus eigenlijk kun je beter meer sneeuw hebben. Maargoed, na twee uur glibberen komen we op de snelweg en na een uur komen we aan in Oslo, waar we rond ongeveer 10.00uur aankomen. We moeten 12.00uur ingecheckt zijn op de boot, dus we hebben nog ongeveer 1,5 uur om even Oslo in te gaan. We gaan met een doel, het koninklijk paleis zien, en zwemkleding kopen (waren we vergeten), want op de boot is een zwembad en de jongens houden echt van zwemmen. We parkeren de auto in een parkeergarage, gaan daarna even plassen op het centraal station en lopen dan door naar het koninklijk paleis. Dat staat iets verhoogd en kijkt uit op de winkelstraat. Een heel groot park ligt eromheen, waar we niet veel van zien vanwege de sneeuw. Voor het paleis staan wachters, dus het paleis word goed bewaakt. We weten niet of de koninklijke familie hier nu verblijft of in de zomer. Na het koninklijk paleis te hebben gezien van de buitenkant lopen we door naar de winkelstraat. Natuurlijk kun je in alle sportwinkels geen badkleding kopen, maar gelukkig lopen we tegen een outlet aan en treffen we onze maten precies aan. Ook lopen we nog even door een souvenirswinkeltje. Dat vinden we altijd leuk! We kopen geen souvenir van Noorwegen, want 2 uurtjes tellen niet mee voor ons idee. Dan gaan we nog even naar een kasteel wat aan de rand van het water ligt, prachtig om te zien! Maar het is zo koud (-11) en onze skikleding hebben we maar niet meer aangetrokken, en daarbij is het tijd om naar de boot te gaan, dus we vertrekken richting de boot. Het is 11.59uur als we aankomen bij de boot en om 12.00uur zijn we ingecheckt. Betere timing bestaat niet, want nu hoeven we ook niet lang te wachten voordat we op de boot mogen. Na 10 minuutjes rijden we de boot op. Er gaan in totaal zo’n 750 auto’s op de boot. En er kunnen ongeveer 2700 passagiers op de boot. We begrepen dat er vandaag 500 kinderen aan boord zijn. We hebben een koffertje klaargemaakt vooraf waar onze spullen inzitten voor de nacht, die vissen we uit de auto, met een tas speelgoed, en dan gaan we naar bovendeks. Daar aangekomen mogen we onze kamer nog niet in, dus we eten eerst wat in een soort lunchcafé aan een soort winkelstraat op de boot. Om 13.15uur mogen we onze kamer in. Heel grappig hoe ze dat gemaakt hebben. Er staat alleen een bankje; en je kunt het dus later omtoveren tot een slaapkamer met 4 bedden. Er is ook een douche en een wc aanwezig in de kamer. Op de foto’s kunnen jullie zien hoe het eruit ziet. Na onze kamer te hebben gezien en onze spullen te hebben neergezet lopen we naar het zwembad om te reserveren. Deze blijkt al vol te zitten. Helaas, zwemkleding voor niks, dachten we gelijk. Maar we mogen op de reservelijst. Als Willem aankomt op de tijd dat hij moet komen vanwege de reserve, mogen we met 3 personen naar binnen. Willem gaat daarom met de jongens. Ze genieten enorm van een zwembad op de boot, met lekker snelle glijbanen. Jo kan buiten via het dek naar binnen kijken in het zwembad, zo krijgt ze er toch iets van mee. Daarna gaat Jo nog even op dr gemakje door de winkelstraat om zonder kinderen met grijpgrage handjes nog even rustig te kijken. De prijzen zijn tax-free. Maar alsnog super prijzig, Noorwegen is natuurlijk ook een duur land. Na het zwemmen zoeken we een plekje op waar we kunnen eten. We komen terecht in een buffetrestaurant waar je kunt eten van en buffet met allerlei soorten eten, de keuze is niet normaal! Je kunt er zelfs kaviaar eten. Dat hebben we niet gedaan, want dat leek ons niet zo lekker.  Willem heeft zoveel gegeten dat hij daarna gelijk moest lozen, maar als je maar lekker gegeten hebt. De jongens hebben genoten van patatjes met kipnuggets, al hebben ze nu toch wel echt zin in een frikandel. Na het eten gaan we terug naar de hut waar we de jongetjes lekker in bed leggen. En het duurde nog lang voordat het rustig was😉 Hoe later het word hoe meer je de deining voelt van de boot, dit heeft er vast mee te maken dat we op meer open water terecht komen. We kunnen het tot nu toe allemaal goed hebben. Je moet wel je evenwicht goed kunnen bewaren😉  Morgen om 10.00uur hopen we aan te komen in Kiel, vanwaar we doorrijden naar huis, dat is nog ongeveer 6 uren rijden. Wat hebben we zin in ons eigen bed! Nog 1 nachtje te gaan…