Dag 12: Zweden (hondensleetour)

2 januari 2024 - Klässbol, Zweden

Goedemorgen, vanmorgen werden we wakker van de wekker. Dat hebben we al die tijd nog niet gehad, omdat dan de jongens al wakker waren. Nu we vuilniszakken voor het raam hebben gehangen merken we dus dat ze later wakker worden. Heerlijk! De wekker staat omdat we half 10 een hondesleetour hebben geboekt. Willem maakt het eten klaar en Jo kleed de jongens aan. Dat is een hele opgave elke keer met alle laagjes die iedere keer aangetrokken moeten worden, dus daar trekken we best wat tijd voor uit. Beter goed aangekleed dan kou hebben. En vandaag geven ze -11 op, dus dat kan flink koud zijn met zo’n tour. We eten gezellig met elkaar aan tafel, lekker warme broodjes uit de oven en suiker-/krentenbrood vanuit Nederland. Na het eten pakken we ons verder in, en rijden we met de auto naar de plek waarvandaan de slee vertrekt. Daar aangekomen zien we ongeveer 20 honden. We krijgen direct de opdracht dat we niet naar alle honden mogen, en alleen erbij mogen komen als ze naar ons toekomen. De honden maken zoveel lawaai, dat heeft te maken met hun enthousiasme om de slee te gaan trekken. Dit hadden we al ergens gelezen en we dachten dat dit voor Jabin wel veel herrie zou zijn, maar het viel ons alles mee. Voordat we vertrekken gaan we even bij de honden kijken en warmen we ons nog in een hutje wat verwarmd is. Daarna worden we geroepen om te vertrekken. Je moet van groot naar klein in de slee zitten, zodat het meeste gewicht achterop zit. De vrouw die de slee bestuurd stuurt met haar gewicht de slee.  Jabin en Jo zitten dus lekker warm middenin, want je moet ook dicht tegen elkaar aanzitten, en Aeden zit echt vollop in de kou. De laatste 2 min horen we hem er pas over. De honden kunnen 5 keer hun eigen gewicht trekken, ze wegen ongeveer 20 kilo, dat betekend dat ze 100 kilo kunnen trekken. Er zitten 9 honden voor de slee, dit heeft ook te maken met de snelheid die ze soms moeten maken om ergens tegenop te komen. Er is een heel pad gemaakt door de sneeuwscooter door de sneeuw, en we moeten op dat pad blijven. We hebben geen idee of we rondjes rijden, want dat zou goed kunnen, maar we vinden het prachtig. Na iets meer dan een half uur zit de rit erop. Lang zat vanwege de kou, want Aeden heeft het nu echt koud. We gaan met elkaar het hutje weer in om op te warmen. Op de haard staat een ketel met warme limonade, we proberen het, het is lekker warm, maar niet te drinken, dus dit gooien we stiekem door de planken vloer weg🫣 als we warm zijn geworden gaan we op hetzelfde terrein naar een plekje waar een sleehelling is. Er liggen allerlei attributen waarmee je van de helling af kunt.  Zowel de kids als Willem en Jo hebben de dikste pret. We lachen ons werkelijk krom en Jabin ligt helemaal in de scheur als één van ons lachend naar beneden komt. Door het steeds omhoog klimmen krijgen we het nog weer warmer, en zowaar breekt de zon even door, dus Willem maakt daar nog wat mooie foto’s. Dan rijden we terug naar een dorp met een supermarkt, daar kopen we wat broodjes en die eten we op in de auto. Dan rijden we nog even door naar het skidorp om daar nog te proberen een souvenirs te kopen. Helaas is er weinig te vinden en zijn er weinig winkels maar we hebben een klein aandenken in de vorm van een sleutelhanger, het rek in de keuken word almaar voller.
Hierna rijden we terug naar ons vakantieverblijf, waar we ons klaar gaan maken voor onze reis morgen naar de boot in Oslo. We pakken de koffers in en maken het huisje netjes (scheelt weer schoonmaakkosten) Naar Oslo is ongeveer 3 uren rijden vanaf hier, en we moeten om 12.00uur inchecken op de boot die dan om 14.00uur vertrekt naar Kiel. Daar hopen we dan donderdag om 10.uur ‘s ochtends aan te komen. We slapen dus een nachtje op die boot. We zijn benieuwd hoe dat gaat! Dat hopen we jullie morgen nog te ‘vertellen’. Fijne avond!