Dag 6: Zweden

27 december 2023 - Sysslebäck, Zweden

Goedenavond allemaal, leuk dat jullie weer meelezen!

Vandaag hebben we weer een lange reis achter de rug van Denemarken naar Zweden. We zijn vanochtend om half 8 vertrokken, en we kwamen hier aan om ongeveer kwart over 4 ‘s middags.

De reis begon al prachtig op een brug die van Denemarken direct naar Zweden ging over het water. Doordat de zon later opkomt hebben we de hele zonsopgang meegekregen, prachtig om te zien! Hoe verder we kwamen, hoe meer sneeuw er langs de kanten van de wegen kwam te liggen, en hoe kouder het werd onderweg, hoe meer bevroren de bomen en de takken waren, en hoe witter het allemaal was. Ontzettend mooi om te zien. Het is een glooiend landschap waardoor je rijd, net iets meer heuvels als in Limburg, en af en toe een wat hogere uitschieter. Ook zie je een hoop rotswanden langs de weg, waar ontzettend grote ijspegels aan hangen van het water wat er normaal gesproken afloopt. Ook een bijzondere gewaarwording om dat te zien. De jongens deden het weer fantastisch, er is geen IPad aan te pas gekomen. Ze vermaakten zich met elkaar, met de tiptoi en met eindeloos bedachte spelletjes van Aeden; ‘Mama, wie ziet het eerst een square (vierkant), of mama, we gaan nu alle huizen tellen’. Jabin wilde de liedjes luisteren van plonsje, daar geniet hij dan de hele CD van. We hebben wel 100 x de vraag moeten beantwoorden; ‘Nu gaan we naar het vakantiehuis?’. Maar die hebben we met plezier 100x beantwoord. Onderweg werden er nog wat plaspauzes gehouden, waarbij er nog even door de sneeuw werd gelopen en gegooid met sneeuwballen. Aeden is dan echt een grappenmaker, die zegt niks, en roept dan ineens; ‘mama!’ En als je dan opkijkt heb je ineens een sneeuwbal in je gezicht, en hij gooit nog goed recht ook! Omdat de zon ook weer vroeg ondergaat kwamen we in het donker aan, dat betekende wel dat we onderweg een prachtige maan hebben gezien.
Gelukkig hebben we deze dag met zon, gehad tijdens het rijden en hadden we niet continue sneeuw, want dat rijd echt niet prettig. Nu waren de wegen redelijk begaanbaar, maar moest je toch wel opletten waar je reed, op 1 snelweg waarop we reden, mag je standaard 70, dat heeft vast met de weersomstandigheden te maken van hier.
Toen we aankwamen hebben we eerst de boel uitgeladen en georganiseerd in het huisje (ik hou ervan), daarna hebben we heerlijk noodels gegeten. Nu zijn we gedouched, een prima douche, alleen kun je daarna niet zonder natte sokken naar de wc, dus daar moeten we nog even achteraan morgen bij de verhuurder, en zitten we lekker samen op de bank. Willem aan de thee, Jo aan een kop warme chocolademelk, bij gebrek aan koffie en de jongetjes slapen al. Op hun kamer is een stapelbed, en we dachten, we leggen Aeden bovenin, want Jabin snapt dat niet en stapt er zo uit, maar Aeden vond het toch wat spannend; dus die ligt nu op z’n matras naast Jabin op de grond.
Vanaf morgen geven ze alleen maar sneeuw op, dus we zijn benieuwd of dat een beetje te doen is met de kou. Nu is het -21, maar dat komt ook doordat vandaag zo’n heldere dag was.

Weltrusten alvast en tot horens!

1. ( O) Ma v Iterson:
    27 december 2023
    Jullie zien wel echt weer wat n ouderwetse winter is, ijspegels had ik vroeger aan mn slaapkamerraam, jullie zien ze nu "gewoon" onderweg.