Dag 5: Denemarken (tweede kerstdag)

26 december 2023 - Kopenhagen, Denemarken

Ha allemaal, weer een nieuwe dagblog van de Itersonnen. Vandaag staan we op rond een uur of half 9, waarna we op ons gemakje ontbijten. Na het ontbijt pakken we onze spullen in, kleden we ons aan en maken we ons klaar om met de auto naar de metro te rijden in de buurt, zodat we makkelijk in Kopenhagen kunnen komen.
Met de metro, wat voor de jongens opzich al een belevenis is, op naar Kopenhagen. Daar aangekomen willen we een toren beklimmen, deze is helaas dicht vanwege de wind. Misschien dat we er later op de dag nog op kunnen word ons gemeld. Dan maar door met de metro naar het volgende punt wat op ons lijstje stond: Christiansborg (Deens: Christiansborg Slot). Dat is een paleis op het eiland Slotsholmen in het centrum van Kopenhagen. In het gebouw zijn het Deense parlement (Folketing), het Deense Hooggerechtshof (Højesteret) en het bureau van de Eerste minister van Denemarken (Statsministeriet) gevestigd. Verschillende delen van het paleis, waaronder de koninklijke ontvangstzaal, de paleiskapel en de Koninklijke stallen, worden ook gebruikt door het Deense koningshuis. We bekijken de buitenkant, omdat de binnenkant vandaag gesloten is i.v.m. 2e kerstdag.
Daarna varen we een uur op een lekker verwarmde boot van Canal Tours door de grachten van Kopenhagen en zien alle bekende spotlights. De jongens vinden het prachtig om onder alle bruggen door te varen terwijl de lampjes aanstaan.
Als we van de boot afkomen lopen we door een soort van PC hoofdstraat met winkels als Gucci, Prada en Louis Vuitton naar de Rundetårn van Kopenhagen, dat is het is het oudste werkende observatorium van Europa. De ‘Ronde toren’ staat in het centrum van de hoofdstad en geeft een spectaculair uitzicht over de stad. De spiraalvormige gangen leiden naar een platform waar je Kopenhagen van zo’n 36 meter hoogte kunt bekijken. Omdat de gangen zo spiraalvormig zijn vinden de jongens het prachtig om hier naar boven en beneden te lopen. Het is genieten als ze zo heerlijk lachen om de simpelste dingen.
Daarna gaan we door naar Christianborg Castle, waar de koningen tot 1710 hebben gewoond, het is gebouwd door twee Nederlandse architecten en ligt in het groen in een stadspark. We lopen er snel een rondje doorheen, maar dan hebben we het ook wel gezien, al die gezichten op die schilderijen van wie je toch geen idee hebt wie het zijn, zijn we wel een beetje zat. We willen alleen niet Kopenhagen verlaten zonder het daadwerkelijke paleis van de koningin van Denemarken te hebben bekeken. Dus we lopen door naar Amalianborg waar de Deense koninklijke familie woont. Een imposant gebouw, waar je heel makkelijk over het terrein kunt lopen, het staat ook middenin de stad. Mooi om die wachters in de huisjes te zien staan. De wisseling van de wacht hebben we helaas gemist. Ook hier kunnen we naar binnen, maar Willem voelt zich niet fit, en we hebben de jongens nog een park beloofd waar draaimolens zijn, dus we gaan door!
Op naar Tivoli, en wat is dat ontzettend leuk, alles in kerstsfeer, kleine kraampjes, eettentjes, draaimolens, attracties, lichtjes, bruggetjes etc. We kijken onze ogen uit. Willem gaat met z’n draaibuik met de jongens in een soort schommel draaimolen, en Jo bewaakt de spullen. Aeden en Jabin vinden het fantastisch! Aeden wil daarna overal wel in, maar alle toegangsprijzen zijn niet normaal duur, dus we kiezen er nog 2 uit van een redelijk betaalbare prijs. De prijzen is lastig om te berekenen, omdat ze hier Deense Kronen hebben. Dat is ongeveer een bedrag wat 8x dubbel is vergeleken met de euro. Dus een ritje in een draaimolen kost dan bij wijze van 200 Deense kronen. We doen er nog één met vliegtuigjes en een gewone draaimolen. Jabin geniet ontzettend in de vliegtuigjes, alleen hun vliegtuigje gaat niet omhoog, omdat beide jongens tegen een stang moeten duwen, maar Jabin snapt dit niet, dus hun vliegtuigje blijft bij de grond, ondanks dat toch genieten, hij wil er niet meer uit.
Toch lopen we daarna nog snel een rondje door het park en gaan dan gauw naar huis, voordat Willem een prullenbak langs de kant van de weg moet pakken, dan is ziek zijn in het vakantiehuis toch fijner. Thuis aangekomen gaat Willem lekker liggen en Jo maakt eten voor de jongens, doet ze in bad, legt ze op bed en maakt alles klaar voor vertrek morgen. Hopelijk valt het ziek zijn mee, want morgen gaan we richting de natuur in Zweden, we kijken er ontzettend naar uit! Dan blijkt altijd weer dat wij een dagje cultuur snuiven leuk vinden, maar dat we gauw weer de natuur en rust in willen!
Weltrusten allemaal en tot morgen!

1. ( O) Ma v Iterson:
    26 december 2023
    Kopenhagen ook gezien,,, jammer van Willem z'n draaiboek, hopen dat die draai tot stilstand komt,,, zodat je morgen weer met elkaar mag genieten van Zweedse natuur. Beterschap!!
  2. ( O) Ma v Iterson:
    26 december 2023
    Ik bedoel DRAAIBUIK😅 leuk die woordveranderaar